Heeft goed slapen invloed op je uiterlijk

Je kunt veel geld uitgeven aan je uiterlijk, maar er is een natuurlijk trucje met een groot effect dat je weinig kost, het schoonheidsslaapje. We maken het liever zo kort mogelijk. Toch is uit onderzoek gebleken dat een goede nachtrust niet alleen goed is voor je gezondheid, maar het je ook mooier maakt. Waarom goed slapen goed is voor je uiterlijk, lees je in deze post.

Doornroosje

goed slapenJe voelt je moe en prikkelbaar, je hebt vaak hoofdpijn, zit de hele dag te gapen en merkt dat je concentratievermogen lager is dan normaal. Grote kans dat je een slaaptekort hebt. Voor je algehele gesteldheid is te weinig slaap al niet goed, maar ook je uiterlijk krijgt het zwaar te verduren als je je nachtrust niet neemt. De slaap lijkt een nutteloos tijdverdrijf, maar is een van de belangrijkste momenten van de dag. Het is de resetknop van je lichaam. De slaap geeft het lichaam de rust om de schade die het overdag heeft opgelopen te herstellen. Naast gezond eten en genoeg drinken is een goede nachtrust dan ook essentieel voor je gezondheid. Maar goed slapen is ook goed voor een mooi uiterlijk.

Een goede nachtrust maakt je mooier

Een nacht heerlijke slapen is dus belangrijk voor het herstel van je lichaam, maar waarom is goed slapen ook goed voor je uiterlijk? Hieronder lees je welke processen in je lichaam je mooier maken en hoe voldoende slaap je daarbij helpt.

Minder impulsief gedrag

Een goede nachtrust zorgt dat je slechte impulsen, zoals roken en snacken beter kan beheersen. Als je goed slaapt, heb je daarnaast minder honger. Bij te weinig slaap zoekt je lichaam namelijk de energie die het niet krijgt door een goede rust in extra voedsel. Daarom ligt bij een slaap tekort overgewicht op de loer.

De spijsvertering verbetert

Een goede spijsvertering en hormoonhuishouding is belangrijk voor een mooie en frisse huid. De afvalstoffen worden afgevoerd en de juiste voedingsstoffen zorgen voor een elastische huid. Bij een slaaptekort raakt de spijsvertering en de stofwisseling verstoord, waardoor je huid er sneller grauw en futloos uitziet.

Celvernieuwing

Tijdens de slaap vernieuwt het lichaam zich. Er worden nieuwe cellen aangemaakt, oude cellen afgestoten en de groeihormonen zorgen voor de groei van onder andere je haren. Te korte nachten verstoren dit regeneratieve proces en versnellen de veroudering van je huid en haren. s’ Nachts werkt je lichaam ook aan spiermassa herstel en opbouw. Door sterke en gezonde spieren voel je je krachtig en krijg je een mooi gevormd lichaam.

Genoeg ontspanning

Minder stress geeft je een ontspannen uitstraling, maar is ook voor je huid en je hormoonhuishouding veel beter. Stress en een slaaptekort verhogen het hormoon cortisol in je bloed, wat onder andere het collageen in je huid beschadigt. Je krijgt een onzuivere huid, meer kans op puistjes, rimpels en een vermoeide, minder elastische huid. Lees in ons artikel Heeft stress invoed op je uiterlijk meer over de effecten van stress op je huid.

Een goed humeur

Door genoeg te slapen voel je je fit, energiek en zit je lekkerder in je vel. Met te weinig slaap ben je immers sneller moe en prikkelbaar. Je piekert meer en daardoor zie je er ongelukkiger en bezorgder uit.

Het schoonheidsslaapje: Goed slapen is goed voor je uiterlijk

Goed slapen goed voor je uiterlijkNu je weet wat een goede nacht je kan opleveren wil je natuurlijk weten wat het perfecte schoonheidsslaapje is. Want het zal duidelijk zijn dat je na een siësta van een half uurtje je niet per se als Miss Nederland weer opstaat. Maar wat is dan een goede nachtrust? Wil je het herstellend vermogen van je lichaam optimaal gebruiken voor een mooie huid, dan het is belangrijk dat je het juiste slaapritme krijgt die bij jouw bioritme past. En dat is even oefenen, maar op een gegeven moment wen je er aan.

Zo is tussen de 7 en 9 uur slaap voldoende tijd voor je lichaam om zich te herstellen. En voor een frisse huid is het beter vroeger op de avond naar bed te gaan en ook weer vroeg op te staan. Ga naar bed als je je moe voelt en probeer stress zo veel mogelijk te verminderen, dan val je makkelijker in slaap en voel je je de volgende morgen weer als nieuw.

Slaap voldoende maar niet te veel

Je kent het wel, na een nachtje stappen wil je langer uitslapen en maak je makkelijk een nacht van 12 uur. Hoe lekker het soms voelt om je een paar keer extra om te draaien, toch zijn langere nachten niet beter voor je lichaam en je uiterlijk. Meer dan 9 uur per nacht slapen heeft zelfs dezelfde gevolgen als een slaaptekort. Dit komt doordat, net als te weinig slapen, te veel slapen je bioritme verstoort en je hormoonhuishouding ontregeld.

Help je huid een handje

Naast genoeg uren slaap help je je huid een handje door deze goed schoon te maken voordat je naar bed gaat. Haal alle make-up er af en breng een voedende en hydraterende crème aan. Verschoon ook regelmatig de kussenslopen. Vuil gaat makkelijk in de poriën zitten en verstoort het afstoten van oude huidcellen. Probeer op je rug te slapen, zodat je je huid niet elke nacht vouwt door de stof van je kussen. En zorg voor een goede lucht in je slaapkamer, fris maar niet te droog. Meer tips voor een mooier uiterlijk lees je in ons artikel Tips voor een mooi uiterlijk.

Perfect Slapen in 7 Stappen

Een chronisch slaaptekort kan allerlei ziektes in de hand werken, zoals ontstekingen, kanker, alzheimer, hart- en vaatziektes en diabetes II. Maar zoals je las, heeft een slaaptekort ook een negatief effect op je uiterlijk. Blijf dan ook niet te lang rondlopen met een slaapprobleem. Is een goede nachtrust een droom die maar niet werkelijkheid wordt? In het boek Perfect Slapen in 7 Stappen leer je in 7 stappen een beter slaappatroon, die wel bij je biologische klok past en waarin je naast een nieuw nachtritme ook nieuw ook dagritme ontwikkeld die je alleen maar goed zal doen.


Perfect slapen in 7 stappen

Perfect slapen in 7 stappen

Je leert hoe je in de loop van de avond op een natuurlijke manier wordt ‘overvallen’ door slaperigheid waar je je aan kan overgeven.
Deze methode verbetert de kwaliteit van slaap en helpt je om op het juiste moment (lichte slaap) wakker te worden.
Je leert om de hele nacht door te slapen.
Beter slapen betekent dat je overdag (veel) meer energie hebt, je bent niet moe en lusteloos, maar fit, energiek en alert.
De voordelen van goed slapen zijn groot. Je bent vrolijker, hebt meer levenslust en ziet er ook nog eens beter uit!


Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *