Een goed figuur door te bewegen

Je hoort het vaak, meer bewegen is goed voor het lichaam. Maar werkt het ook voor een goed figuur? Zijn al die uren in de sportschool ook lonend als het aankomt op een mooier gevormd lichaam? In dit artikel gaan we dieper in op het ouder wordende lichaam en de uitdagingen die het met zich mee brengt, bekijken we of beweging echt helpt voor een goed figuur en welke soort bewegingen je een mooi resultaat geven.

Het ouder wordende lichaam

Als je jong bent denk je meestal niet zo veel na over hoe je meer moet bewegen. Je sport veel, bent vaak buiten, pakt snel even de fiets en hebt een actief leven. Maar juist op het moment dat je lichaam ouder wordt en meer beweging goed kan gebruiken, verandert het leven van actief naar minder actief. Je krijgt een 40-urige kantoorbaan, zit veel in de auto en hebt geen tijd over om uren in de sportschool te vertoeven. De gevolgen zijn te zien aan je figuur. Er komt een extra laagje vet, het buikje groeit gestaag en je houding verandert.

De lichamelijke oorzaken

Naast de veranderingen in je leven, verandert er ook van alles in je lichaam. De cellen vernieuwen zich bijvoorbeeld langzamer, maar ook de hormoonhuishouding verandert. Dit heeft een effect op het uiterlijk, hoe de huid eruitziet en waar het vet wel of niet wordt opgeslagen. Over het algemeen kun je een aantal probleemgebieden in het lichaam aanwijzen, waar je kunt zien dat het lichaam ouder wordt.

  • De buik. De meest bekende gebieden zijn het buikje en de middel. Vooral mannen krijgen een buikje en vrouwen raken langzaam hun slanke taille kwijt.
  • De billen. Een ander probleemgebied zijn de billen. Ze zijn niet meer zo strak als vroeger. We zitten meer en gebruiken de bilspieren daardoor niet meer zo vaak.
  • De bovenbenen. Doordat we minder bewegen, gebruiken we de benen ook minder vaak. We pakken de auto of de lift, waardoor de beenspieren slapper worden.
  • De botten. Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van botontkalking, een van de gevolgen van ouder worden. In principe worden nieuwe botcellen niet meer voldoende aangemaakt.
  • De houding. Veel mensen hebben afgezakte schouders en een bolle rug, waardoor onze houding ons al meteen jaren ouder doet lijken.

Waarom meer bewegen helpt

goed figuur bewegenHet menselijk lichaam is gebaat bij beweging. Processen in het lichaam, zoals de spijsvertering, verbeteren zodra je meer beweegt. Niet alleen je botten hebben profijt van meer beweging, maar ook de houding van je lichaam en de sterkte van de spieren wordt beter. Je gaat er over het geheel jonger en fitter uitzien. Je lichaam wordt soepeler en je beweegt je makkelijker door het leven. Al met al is bewegen goed voor je gehele gesteldheid, ook mentaal. Je wordt vrolijker, voelt je fitter en gezonder. Wil je een goed figuur dan is meer bewegen dus zeker belangrijk.

Effecten op probleemgebieden

Beweeg je meer dan zie je dat na een paar weken al aan je figuur. Dit komt door een aantal dingen die in je lichaam gebeuren tijdens en na een training.

  • Sterkere spieren. Door meer beweging versterk je de spieren in je lichaam. Door een sterker spiergestel ziet je lichaam er strakker uit, beweeg je soepeler en heb je een betere houding.
  • Sterkere botten. Door de belasting tijdens het bewegen moeten de botcellen steviger gemaakt worden, waardoor je botten automatisch sterker worden. Je kunt je makkelijker bewegen en sporten zonder de onzekerheid iets snel te breken.
  • Betere houding. Een betere houding geeft je een jonger uiterlijk. Je straalt vitaliteit en fitheid uit. Een betere houding heeft ook een positief effect op je humeur. Je voelt je positiever als je schouders niet zo hangen.
  • Vetverbranding. Door meer beweging activeer je de spijsvertering. Hierdoor verbrand je beter de vetten en andere voedingsstoffen. Je stofwisseling versnelt en je hormoonhuishouding vind een beter balans.

Hoe beweeg je meer

Bewegen helpt voor een beter figuur, dat is duidelijk. Maar wat zijn nu de juiste keuzes voor het mooie figuur dat je wilt? Elk lichaam is anders en de basis, de vorm van jouw lichaam die moeder natuur je gegeven heeft, is niet zomaar te veranderen. Maar jouw lichaam een mooi figuur geven dat is zeker mogelijk. Hieronder vind je een aantal oefeningen die je kan doen om beter en strakker in je vel te komen zitten of delen van je lichaam te vormen. Kijk ook bij onze tips voor meer beweging voor het inpassen van meer beweging in je dagelijks leven, zonder al te veel moeite.

Oefeningen om te doen

loopbandOm je figuur te verbeteren zijn er een aantal oefeningen die je dagelijks of wekelijks kunt doen. De oefeningen pakken vooral de spieren aan en hebben daarnaast direct een positief effect op je lichaamshouding. Je kunt voor de bepaalde probleemgebieden specifieke oefeningen doen die de spieren daar trainen, waardoor dat gebied er strakker uit gaat zien. We geven je een paar voorbeelden.

Billen, buik en benen

Door te rennen op de loopband oefen je de grote bilspier, waardoor je billen strakker worden. Ook de bovenbenen en de kuiten worden aangepakt. Werken mer de crosstrainer pakt niet alleen je benen aan maar ook je bovenlichaam, de armen, de schouders en rug worden sterker. Je houding verbetert en je schouderpartij wordt groter, wat je een jonger uiterlijk geeft. En natuurlijk horen de buikspieroefeningen hier bij voor een plattere buik.

Houding

Voor een betere houding en een overall beter gevormd lichaam kun je je concentreren op oefeningen voor de schouders. En dan vooral voor de delta spieren. Hierdoor zie je er al snel atletischer uit omdat je schouderpartij er breder uit gaat zien dan je heupen. Kies je voor oefeningen die vooral de bilspier en de hamstring aanpakken, dan krijg je het idee van langere benen en wie wil dat nu niet?

Focus of overall

Een mooier figuur is niet alleen de focus op een speciaal probleemgebied. Het beste resultaat behaal je als je hele lichaam er beter uit ziet. Daarom is het verstandig om je niet alleen te concentreren op bijvoorbeeld het buikgebied of de bovenbenen, maar alle spiergroepen te oefenen. Sporten waarbij je veel verschillende spieren gebruikt zijn bijvoorbeeld zwemmen en Nordic Walking. Ook kun je denken aan hardlopen, fietsen en touwtjespringen. Maar natuurlijk kun je ook in de sportschool kiezen voor een allround trainingsprogramma dat alle groepen een keer per week behandelt.

Deel dit artikel op social media