De beste kettlebell kopen

Een work out met de kettlebell kan bijna iedereen en het is een sport die je ook nog eens makkelijk thuis kunt beoefenen. Maar waar moet je opletten als je de beste kettlebell gaat kopen? Hieronder zetten we de belangrijkste punten voor je uiteen.

Wat is een kettlebell

Een kettlebell is een metalen bal met een handvat waarmee je verschillende krachttrainingen en fitnessoefeningen mee doet. Je koopt ze in gewichten variërend van 2 tot 40 kilo en vindt ze in verschillende vormen en materialen. Het is een trainingselement dat klein van formaat is en je dus ook handig thuis kan gebruiken.

Waarom koop je een kettlebell

In een work out met de kettlebell bouw je spieren op en verbrand je tegelijk vet. Het maakt je sterk en verlaagt je lichaamsgewicht. Reden genoeg om de beste kettlebell te kopen. Een kettlebell is overal te gebruiken. Je hebt niet veel ruimte nodig voor de oefeningen en je bergt hem thuis makkelijk op. Je neemt hem overal mee naar toe, zo kun je ook in de sportschool met je eigen kettlebell werken.

Een goede work out met de kettlebell

kettlebell workoutEen work out met de kettlebell is geschikt voor iedereen, voor atleten, krachttrainers of ouderen, maar ook voor beginnende sporters. De basisoefeningen zijn makkelijk te leren en geven je in 15 tot 20 minuten een fullbody work out waarbij je alle grote spiergroepen oefent. Door de vorm van de kogel en de handgreep gebruik je de diepliggende spieren en vergroot je de flexibiliteit en stabiliteit van je lichaam. Je moet niet alleen het gewicht optillen of opdrukken, maar ook in beweging brengen en afremmen. De oefeningen zijn veelzijdig en met veel beweging. Een work out met een kettlebell is een kleine sportsessie waar je geen genoeg van krijgt.

Waar moet je op letten bij de aankoop

Wil je de beste kettlebell kopen dan zijn er een aantal aandachtspunten waar je op moet letten. Als eerste is natuurlijk het juiste gewicht belangrijk. En dat is vooral afhankelijk van of je een beginner bent en hoe vaak je per week traint. Daarnaast moet je weten welke oefeningen je wilt gaan doen en of je wilt gaan werken met beide armen of met maar een arm tegelijk. Blessures, lichaamsklachten en je leeftijd spelen ook mee. Verder is het materiaal van de kettlebell van invloed op welke oefeningen je kunt doen. Hieronder bespreken we deze punten nog wat uitgebreider.

Het gewicht

Natuurlijk gelden ze niet voor iedereen maar de algemene richtlijnen zijn als volgt:

  • 2 tot 8 kilo: geschikt voor beginners, vrouwen van zestig jaar en ouder, mensen met lichte rugklachten.
  • 8 tot 12 kilo: geschikt voor beginnende vrouwen die geen blessures hebben.
  • 12 tot 16 kilo: geschikt voor beginners en gevorderden, vrouwen die vaker sporten en geen blessures hebben.
  • 16 tot 20 kilo: geschikt voor gevorderde vrouwen, mannen van zestig jaar en ouder en beginnende mannen.
  • 20 tot 28 kilo: geschikt voor gevorderde mannen, mannen die vaker sporten en geen blessures hebben.
  • 28 kilo en zwaarder: geschikt voor mannen met flink wat ervaring en die geen last van blessures hebben.

Materiaal

kettlebell kopenKettlebells zijn er in verschillende materialen. Over het algemeen kom je drie soorten tegen. Welk materiaal voor jou het beste is, hangt af van jouw wensen en de intentie van de work out.

Kettlebells van kunststof zijn de goedkoopste en worden vooral gebruikt bij aerobics, fitnessoefeningen en conditietrainingen. Je vindt ze in veel verschillende uitvoeringen, bijvoorbeeld met een neopreen coating of met voetjes van rubber. Ze zijn gevuld met zand of cement en dat is direct ook het nadeel. Ze krijgen een onhandelbare grootte naar mate ze een zwaarder gewicht hebben. Voor veelvuldig en intensief gebruik zijn deze kettlebells onvoldoende van kwaliteit.

De gietijzeren variant is de meest gebruikte kettlebell. Voorzien van een poedercoating voor een gladder oppervlak is deze kettlebell ideaal voor beginners. De lichtere gewichten hebben een kleiner formaat, wat meer stabiliteit geeft bij de houdingen waarbij je de kettlebell boven je hoofd moet houden. Het nadeel van de gietijzeren kettlebells is dat, hoe hogere het gewicht dat je kiest, hoe groter de kettlebell is. Ook is de handgreep dan dikker, wat een goede grip steeds moeilijker maakt. Zeker bij de dynamische oefeningen is dat natuurlijk belangrijk. Een gietijzeren kettlebell gebruik je voornamelijk als je snelheids- en krachtoefeningen wilt gaan doen, waarbij je maar een beperkt aantal herhalingen per set toepast.

De officiële competitie kettlebell wordt gemaakt van staal. Dit is dan ook de duurdere variant kettlebell, maar staal heeft wel een aantal flinke voordelen. Deze kettlebells zijn altijd even groot, ongeacht het gewicht. Doordat staal een grotere dichtheid heeft, zijn de kettlebells van binnen hol. Hierdoor ontstaat een andere gewichtsverdeling van bij de gietijzeren kettlebell. Het gewicht zit dichterbij je hand en trekt zo minder aan je armen. Je gebruikt minder energie en dus zijn er meer herhalingen van de oefeningen mogelijk. Deze kettlebell gebruik je vooral voor het trainen van het uithoudingsvermogen van de spieren en dus minder voor snelheid en kracht. Je herhaalt de oefening vaker en dus is een goede rustpositie belangrijk. De competitie kettlebell heeft daarvoor de juiste maat. De stalen kettlebell is een goede allrounder en ook bruikbaar voor alle andere stijlen van kettlebell oefeningen.

Ergonomie

Zoals je al hebt kunnen lezen is de grip belangrijk bij het gebruik van de kettlebell. Je wilt niet dat de kettlebell tijdens een van de swingoefeningen uit je handen vliegt. Daarom is de soort handgreep van groot belang. Let er op dat je die goed kunt omvatten met je hand, dat je hem met twee handen kunt vasthouden en dat de handgreep niet te glad wordt met bijvoorbeeld zweethanden.

En zoals altijd

kettlebell oefeningenGa je voor het eerst werken met de kettlebell begin dan rustig aan. Herhaal de oefeningen minder vaak, maak de sets kleiner en neem meer rusttijd tussen de sets in. Verander dit naarmate het je makkelijker afgaat. Zoek naar oefeningen die speciaal voor beginners zijn of kijk hier voor meer informatie en ons Kettlebell work out Thuis fitness programma. Het is namelijk belangrijk dat je de oefeningen goed doet en een trainer kan je daar bij helpen. Zo verminder je de kans op blessures, bereik je het beste resultaat en blijf je gemotiveerd.

Ook voor een kettlebell geldt goedkoop is duurkoop. Zoek voor een goede kettlebell bij het Nederlandse fitnessmerk Focus Fitness, die meerdere varianten produceert. De Pivot Competitie Kettlebell gebruik je thuis en voor competities. En de CrossMaxx kettlebells zijn perfect voor professioneel gebruik.

De kettlebells koop je per stuk of in een set, afhankelijk wat je wensen zijn. Focus Fitness heeft een verstelbare kettlebell, die je aan kunt passen aan het jou gewenste gewicht. Deze neemt minder ruimte in, is handig als je met verschillende gewichten wilt werken en je met meerdere familieleden de kettlebell wilt gaan gebruiken.

Deel dit artikel op social media

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *